Jídelní vozy
Řada WR851
Vozy WR851, číslované v intervalu 50 54 88-41, jsou řadou jídelních vozů z vozového parku Českých drah. Všechny tyto vozy (001-028) pro tehdejší Československé státní dráhy byly vyrobeny roku 1976 ve vagónce VEB Waggonbau Bautzen.
Technické informace
Jsou to neklimatizované jídelní vozy typu UIC-Y o délce 24 500 mm. Vozy mají podvozky Görlitz VK vybavené špalíkovými brzdami. Nejvyšší povolená rychlost vozů z intervalu 50 54 88-41 je 140 km/h, upravené vozy z intervalu 50 54 88-80 mohou jezdit až 160km/h rychlostí.
Polovina vozu je jídelní, polovina je na kuchyňské účely, bistro bar v těchto vozech chybí. Vůz má 48 míst k sezení.
Vozy mají jeden pár zalamovacích nástupních dveří. Mezivozové přechodové dveře jsou manuálně posuvné do stran. Okna těchto vozů jsou polospouštěcí.
Vytápění těchto vozů je elektrické teplovodní s automatickou regulací teploty. Větrání je řešeno pomocí vytápěcí soustavy bez ohřevu vzduchu a střešních ventilátorů.
Provozní osvětlení těchto vozů je zářivkové. Nouzové je řešeno pomocí žárovek.
Původní nátěr vozů byl modrý ve stylu jídelních vozů Československých státních drah. Později byly nalakovány přes okna červeně a zbytek vozu byl bílý. Některé vozy byly přelakovány dokonce i do modro-bílého nátěru v korporátním stylu Českých drah od studia Najbrt.
Modernizace a úpravy
Československé dráhy začaly po pádu komunismu v Československu se svými spoji významněji pronikat také do západní Evropy. Bylo tedy zapotřebí pohodlnějších jídelních vozů. Pět vozů WR851 prošlo základní rekonstrukcí, která obsahovala přečalounění sedadel, výměnu tehdy velmi rozšířené koženky, dále pak také zvýšení rychlosti na 160 km/h a přeznačení do intervalu 51 54 88-80. Nasazeny byly na linku z Prahy do Curychu, proto se jim také začalo přezdívat "Zürich".
V letech 2003 a 2004 byl všem zbývajícím vozům odebrán režim RIC, tzn. vozy již nebyly způsobilé pro použití v mezinárodním provozu.
Labutí písní těchto vozů byl přelom let 2010 a 2011, neboť dodávky nové řady jídelních vozů WRmee816 se citelně opozdily a bylo třeba najít náhradu. Zbylé vozy WR851 tak prošly narychlo rekonstrukcí, kdy se jejich rychlost zvýšila naposledy na 160 km/h, sedadla byla přečalouněna a vozová skříň byla opatřena korporátním nátěrem Českých drah.
Po dodání nových jídelních vozů již na dálkové mezinárodní spoje nebyly nasazovány. Roku 2010 jim byla nejvyšší rychlost zpětně snížena na původních 140 km/h.
Provoz
Roku 1976 si tehdejší Československé státní dráhy objednaly od svého dvorního dodavatele VEB Waggonbau Bautzen nové jídelní vozy, se kterými se počítalo především na významné rychlíky a dálkové spoje. Servis v nich téměř vždy zajišťovala firma JLV.
Roku 2013 jsou již využívány pouze jako záloha a pravidelně nejsou nasazovány vůbec. Dva vozy (č. 008 a 013) byly převedeny do železničního muzea Lužná u Rakovníka.
Řada WRmee816
Vozy WR851, číslované v intervalu 50 54 88-41, jsou řadou jídelních vozů z vozového parku Českých drah. Všechny tyto vozy (001-028) pro tehdejší Československé státní dráhy byly vyrobeny roku 1976 ve vagónce VEB Waggonbau Bautzen.
Technické informace
Jsou to neklimatizované jídelní vozy typu UIC-Y o délce 24 500 mm. Vozy mají podvozky Görlitz VK vybavené špalíkovými brzdami. Nejvyšší povolená rychlost vozů z intervalu 50 54 88-41 je 140 km/h, upravené vozy z intervalu 50 54 88-80 mohou jezdit až 160km/h rychlostí.
Polovina vozu je jídelní, polovina je na kuchyňské účely, bistro bar v těchto vozech chybí. Vůz má 48 míst k sezení.
Vozy mají jeden pár zalamovacích nástupních dveří. Mezivozové přechodové dveře jsou manuálně posuvné do stran. Okna těchto vozů jsou polospouštěcí.
Vytápění těchto vozů je elektrické teplovodní s automatickou regulací teploty. Větrání je řešeno pomocí vytápěcí soustavy bez ohřevu vzduchu a střešních ventilátorů.
Provozní osvětlení těchto vozů je zářivkové. Nouzové je řešeno pomocí žárovek.
Původní nátěr vozů byl modrý ve stylu jídelních vozů Československých státních drah. Později byly nalakovány přes okna červeně a zbytek vozu byl bílý. Některé vozy byly přelakovány dokonce i do modro-bílého nátěru v korporátním stylu Českých drah od studia Najbrt.
Modernizace a úpravy
Československé dráhy začaly po pádu komunismu v Československu se svými spoji významněji pronikat také do západní Evropy. Bylo tedy zapotřebí pohodlnějších jídelních vozů. Pět vozů WR851 prošlo základní rekonstrukcí, která obsahovala přečalounění sedadel, výměnu tehdy velmi rozšířené koženky, dále pak také zvýšení rychlosti na 160 km/h a přeznačení do intervalu 51 54 88-80. Nasazeny byly na linku z Prahy do Curychu, proto se jim také začalo přezdívat "Zürich".
V letech 2003 a 2004 byl všem zbývajícím vozům odebrán režim RIC, tzn. vozy již nebyly způsobilé pro použití v mezinárodním provozu.
Labutí písní těchto vozů byl přelom let 2010 a 2011, neboť dodávky nové řady jídelních vozů WRmee816 se citelně opozdily a bylo třeba najít náhradu. Zbylé vozy WR851 tak prošly narychlo rekonstrukcí, kdy se jejich rychlost zvýšila naposledy na 160 km/h, sedadla byla přečalouněna a vozová skříň byla opatřena korporátním nátěrem Českých drah.
Po dodání nových jídelních vozů již na dálkové mezinárodní spoje nebyly nasazovány. Roku 2010 jim byla nejvyšší rychlost zpětně snížena na původních 140 km/h.
Provoz
Roku 1976 si tehdejší Československé státní dráhy objednaly od svého dvorního dodavatele VEB Waggonbau Bautzen nové jídelní vozy, se kterými se počítalo především na významné rychlíky a dálkové spoje. Servis v nich téměř vždy zajišťovala firma JLV.
Roku 2013 jsou již využívány pouze jako záloha a pravidelně nejsou nasazovány vůbec. Dva vozy (č. 008 a 013) byly převedeny do železničního muzea Lužná u Rakovníka.
Řada WRmz815
Vozy WRmz815, číslované v intervalu 73 54 88-91, do roku 2001 označené WRRmz, jsou jídelní osobní vozy z vozového parku Českých drah. Všech deset vozů WRmz815 vyrobila v letech v roce 1997 společnost MSV Studénka dle dokumentace dodané společností SGP Siemens
Vznik řady
V roce 1995 si České dráhy objednaly od firmy SGP Siemens sérii 45 vozů pro vlaky vyšších kategorií.[1][2]Součástí dodávky bylo devět vozů první třídy Ampz146, 26 vozů druhé třídy Bmz245 a deset restauračních vozů WRmz815. Jako první byly vyrobeny v roce 1997 vozy WRmz815, v letech 1998-1999 je následovaly vozy Ampz146a jako poslední byly v letech 1999-2000 dodány vozy Bmz245.[3] Skříň, brzdy a elektrickou výzbroj zhotovila MSV Studénka dle dokumentace společnosti SGP Siemens. Poté byly dovezeny zbylé díly a vozy byly, s použitím interiérových prvků vyrobených v tuzemsku, zkompletovány.[1][2] První vyrobený vůz byl Českým drahám předán10. září 1997.[4]
Technické informace
Jsou to čtyřnápravové tlakotěsné vozy se skříní typu UIC-Z o délce 26 900 mm.[1] Jejich nejvyšší povolená rychlost je 200 km/h. Mají podvozky SGP 300 R/3S vhodné až pro rychlost 250 km/h. Brzdová soustava je tvořena tlakovzdušnými kotoučovými brzdami Knorr se třemi kotouči na každé nápravě. Pro nouzové brždění z vysokých rychlostí je na vozech nainstalována elektromagnetická kolejnicová brzda.[2]
Vozy mají dva páry jednokřídlých předsuvných nástupních dveří ovládaných tlačítky. Mezivozové přechodové dveře jsou dvoukřídlé poloautomatické, posuvné do stran a ovládané pomocí madel. Většina oken těchto vozů je pevných neotvíratelných, některá jsou výklopné v horní pětině.[5] Čela vozů jsou připravena na montáž tlakotěsných návalků SIG.[6]
Vůz je půdorysně rozdělen na nástupní prostor, jídelnu, kuchyň a výčep, kolem kterých je pro cestující k dispozici ulička, bar a WC. V jídelně je 30 míst k sezení v příčném uspořádání 2 + 1. V barové části jsou čtyři místa kolem půlkruhového stolu. Všech 34 míst k sezení je potaženo červeným látkovým potahem.
Pro napájení elektrických spotřebičů, jakými jsou například kuchyňské spotřebiče a osvětlení je ve vozech nainstalován centrální zdroj energie (CZE). Teplovzdušné vytápění vozu a klimatizace umožňují při venkovních teplotách od −20 °C do +32 °C nastavit vnitřní teplotu od +20 °C do +24 °C.[7] Vozy jsou vybaveny dvěma vakuovými WC. Klimatizace i WC byly vyrobeny vídeňskou firmou Alex Friedmann.[2]
Původní nátěr vozů je pod okny bílý, přes okna červený a střecha je šedá. Některé vozy již byly přelakovány do modro-bílého korporátního schématu Českých drah od studia Najbrt.
Modernizace
V roce 2014 České dráhy oznámily plány na modernizaci tří vozů Ampz143, devíti vozů Ampz146, 15 vozů Bmz241, 21 vozů Bmz245 a desíti vozů WRmz815 s opcí na modernizaci zbylých osmi vozů Ampz146. Modernizace se týká převážně přečalounění sedaček, dosazení koberců, a to včetně vozů druhé třídy, revitalizaci WC, menší úpravy klimatizace, dosazení vnějšího a vnitřního elektronického informačního a rezervačního systému a dosazení přístupových bodů systému Wi-Fi. U všech vozů Ampz146, Bmz245 a sedmi vozů WRmz815 bude navíc vyměněn centrální zdroj energie (CZE). Kromě toho vozy ještě projdou běžnou vyvazovací opravou. Celková cena zakázky je 498 milionů Kč. Modernizace by měla být hotova do 17 měsíců od podpisu smlouvy.[8]
Provoz
Vozy jsou primárně nasazovány na spoje EuroCity z Prahy do Berlína, Vídně a Budapešti. Méně často je lze potkat i na ostatních relacích.
21. dubna 2013 vypukl ve voze č. 006 požár. Vůz se toho času nacházel na maďarském území řazený na vlaku EC 276 "Slovan". Do České republiky se vůz vrátil o týden později - 28. dubna. Vůz byl 22. května přepraven na opravu do ŽOS Vrútky.[9]
Řada WRm812, WRm813
Vozy WRm812 a WRm813, obě řady shodně číslovány v intervalu 51 54 88-81, byly jídelní vozy provozovanéČeskými drahami. Byly vyrobeny v roce 1978 ve vagónce VEB Waggonbau Bautzen.
Technický popis
Byly to první vozy typu UIC-Z délky 26 400 mm u tehdejších Československých státních drah. Měly podvozkyGörlitz V upravené pro rychlost až 160 km/h. Od roku 2010 byla maximální rychlost těchto vozů snížena na 140 km/h z důvodu přehřívání špalíkových brzd.
Vůz byl rozdělen na jídelní a kuchyňskou část. V jídelní části se nacházelo 40 míst k sezení.
Vozy měly bílý nátěr s červeným pruhem přes okna. Pruh byl přerušen asi ve 3/4 délky vozů sešikmením směrem dolu. Některé vozy dostaly i nový modro-bílý korporátní lak od studia Najbrt.
Modernizace a budoucnost
První modernizace proběhla v letech 1991-1992, jejím cílem byla modernizace interiéru. Došlo k snížení počtu míst v jídelní části na 30. Dalších 8 míst se nachází v nově vytvořeném klubovém oddíle. Celkem bylo zrekonstruováno 15 vozů.
V roce 1994 proběhla modernizace třech vozů na řadu WRmee814. Předmětem modernizace byla úprava interiéru, výměna oken, dosazení klimatizace a výměna kuchyňského vybavení. Cílem bylo získat jídelní vozy vhodné na vlaky kategorie EuroCity.
V letech 2012-2013 proběhla rekonstrukce na řadu WRmee816, která kromě rekonstrukce interiéru a výměny výbavy kuchyně přinesla předsuvné dveře ovládané tlačítky a dosazení kotoučových brzd, díky čemu mohla být maximální rychlost těchto vozů opět zvýšena na 160 km/h.
Provoz
Vozy od jízdního řádu 2012/2013 již nejsou nasazovány.
Vůz WRm813 č. 001 byl 10. prosince 1993 poškozen při požáru v Maďarsku a následně byl zrušen.