Lehátkové vozy
Řada Bc842, Bc833
Vozy Bc842, očíslované v intervalu 51 54 59-41, a vozy Bc833, číslované v intervalech 51 54 59-41 a 51 54 59-80, jsou řadami lehátkových osobních vozů z vozového parku Českých drah. Všechny tyto vozy (001-210) vyrobil VEB Waggonbau Bautzen, a k tehdejším ČSD byly dodány pod označením Bac. Toto jsou jediné vozy Českých drah určené široké veřejnosti, mimo to ještě provozují několik lehátkových vozů pro zájezdovou dopravu.
TECHNICKÉ INFORMACE
Jsou to neklimatizované vozy typu UIC-Y o délce 24 500 mm. Vozy Bc842 mají podvozky Görlitz V, vozy Bc833Görlitz Va, shodně vybavené špalíkovými brzdami. Vozy z roku 1980 již byly vybaveny elektronickým protismykem, starší pouze mechanickým. Jejich nejvyšší povolená rychlost je 140 km/h. Některým vozům Bc833 byla maximální rychlost zvýšena na 160 km/h.
Vozy mají zalamovací nástupní dveře s centrálním ovládáním. Mezivozové přechodové dveře jsou manuálně posuvné. Vozy mají polospouštěcí okna.
Vozy mají devět oddílů pro cestující (desátý je vyhrazen pro průvodce). Mají 72 míst k sezení, ale v lehátkové úpravě jen 54 lehátek.
Vozy vyrobené roku 1980 byly již z výroby upraveny tak, aby mohly být v případě války rychle upraveny pro ubytování nemocničního personálu sanitních vlaků.
Nátěr je modrý (přes okna) a zbytek je bílý. Nově se vozy lakují do podobného schématu od studia Najbrt.
MODERNIZACE
Roku 1989 byla vozům č. 162 a 169 zvýšena maximální rychlost na 160 km/h. Stejně bylo upraveno dalších šest vozů v roce 1999.
Na počátku 90. let bylo 38 vozů upraveno výhradně k sezení a byly přeznačeny na vozy B255.
PROVOZ
Vozy lze potkat hlavně na nočních rychlících. V případě mimořádností zaskakují na běžných rychlících za vozy řad B.
Řada Bcmz834
Vozy Bcmz834, číslované dosud v rakouském intervalu 61 81 59-70, jsou jedna z řad osobních lehátkových vozů z vozového parku Českých drah. Původní vozy byly vyrobeny v roce 1981 společností SGP Simmering proRakouské spolkové dráhy v celkovém počtu 60 kusů (000-059). V roce 2014 České dráhy odkoupily od Rakouských drah celkem devět vozů této řady, které do svého vozového parku zařadily pod označením Bcmz834.
TECHNICKÉ INFORMACE
Jsou to klimatizované lehátkové vozy se skříní typu UIC-Z o délce 26 400 mm. Nejvyšší povolená rychlost těchto vozů je 160 km/h.
Vozy mají dva páry zalamovacích nástupních dveří.
Vozy mají celkem devět oddílů pro cestující. V každém oddíle je osm míst k sezení, které lze přestavět na šest lehátek.
Pro napájení klimatizace, osvětlení a jiných elektrických spotřebičů je ve vozech nainstalován centrální zdroj energie.
Řada Bcee663
Tyto vozy vlastní převážně dopravce ČD Cargo jako lehátkové vozy pro své zaměstnance. 4 vozy tohoto typu se objevili i na zvláštním vlaku Banát Expres.
Držitel ČD Cargo (ČDC)
Země registrace Česká republika (číselný kód: 54 / písmenný kód: CZ)
Číselné označení 51 54 59-41
Výrobce VEB Waggonbau Bautzen (1978, 1980)
Modernizace MOVO Plzeň (2012)
Typ vozu Bc - lehátkový vůz 2. třídy
Uspořádání oddílový vůz