Lůžkové vozy
Řada WLAB821 , WLAB822
Technické informace
Jsou to neklimatizované lůžkové vozy typu UIC-Y o délce 24 600 mm. Vozy WLAB821 mají podvozky typu Görlitz Vavybavené špalíkovými brzdami. Jejich nejvyšší povolená rychlost je 140 km/h. Byly dodány s dvěma páry podvozků, jedním pro rozchod 1 435 mm a druhým pro široký rozchod 1 520 mm používaný nejen ve státech bývalého Sovětského svazu, kam tyto vozy měly zajíždět. Vytápění je zajišťováno kombinovaným kotlem na elektřinu a tuhá paliva.
Vozy WLAB822 mají podvozky Görlitz V, případně Görlitz Va o rozchodu 1 435 mm se špalíkovými brzdami. Jejich nejvyšší povolená rychlost byla 140 km/h. Ta byla později zvýšena na 160 km/h a v druhé polovině roku 2012 opět snížena na 140 km/h. Pro vytápění je použit kombinovaný kotel na elektřinu a naftu.
Vozy mají dva páry vnějších nástupních zalamovacích dveří. Mezivozové přechodové dveře jsou manuálně posuvné do strany. Okna těchto vozů jsou polostahovací.
Obě řady mají deset oddílů celkem o 30 lůžkách. Pět oddílů je první třídy, zbylých pět druhé třídy. Jediný rozdíl mezi oddílem první a druhé třídy je, že do oddílů první třídy se prodávají jen dvě jízdenky.
Nátěr je přes okna modrý a zbytek vozu je bílý.
Modernizace
V rozmezí let 2005-2008 bylo 18 vozů řady WLAB821 rekonstruováno na řadu WLABee824. Do vozů byl dosazen CZE a byla provedena oprava interiéru.
Provoz
Vozy WLAB821 již nejsou od grafikonu 2010/2011 pravidelně nasazovány. Dlouhodobě odstavené zůstávají dva kusy, další dva přešly do depozitáře Železničního muzea Lužná u Rakovníka
WLAB822 jsou stále nasazovány, a to převážně na nočních rychlících z Prahy na Slovensko, případně sezonně jako přímé vozy za běžnými vlaky do balkánskýchturistických lokalit jako je Varna, Burgas, Bar nebo Split.
Přezdívka
Tyto vozy dostaly přezdívku dle kotlů, kterými jsou vybaveny. Řadě WLAB821 se přezdívá "Uhlák" vozům WLAB822 zas "Nafťák".
Řada WLABmee823
Vozy WLABmee823, číslované v intervalu 61 54 70-71, jsou řadou osobních lůžkových vozů první a druhé třídy z vozového parku Českých drah. Všechny tyto vozy (001-009) vznily rekonstrukcí vozů Bmee248 v MOVO Plzeň v letech 2000-2001.
Technické informace
Jsou to klimatizované lůžkové vozy typu UIC-Z o délce 26 400 mm. Mají podvozek GP 200 S-25/85 vybavený kotoučovou brzdou. Jejich nejvyšší povolená rychlost je 160 km/h.
Vnější nástupní dveře jsou předsuvné, ovládané tlačítky. Vozy mají jen jeden pár dveří, druhý nástupní prostor byl zrušen. Okna v oddílech jsou výklopná v horní čtvrtině, okna na chodbě jsou až na první a poslední celá, nedělená.
Vůz je půdorysně rozdělen na několik oddílů, směrem od nástupního prostoru jsou to WC, deset oddílů pro cestující, WC se sprchou, oddíl pro průvodce, a na úplném konci vozu v místě zrušeného nástupního prostoru se nachází sklad. Oddíly pro cestující mají po jednom až třech lůžkách, celkem tedy mohou přepravovat 10-30 osob.
Do výbavy vozu patří, kromě klimatizace a sprchového koutu, i vakuová WC a zásuvky 230 V.
Nátěr je tmavě modrý po celé ploše se žlutým pruhem připomínajícím noční siluetu Prahy. Nověji je prováděn v korporátním stylu Českých drah od studia Najbrt.
Provoz
Vozy se nejčastěji vyskytují na nočních vlacích EuroNight mezi středoevropskými metropolemi. Často se střídají s vizuálně podobnými vozy WLABmz826.
Přezdívka
Tento vůz dostal přezdívku "Temelín" z důvodu časté poruchovosti při dodání z MOVO Plzeň jako elektrárna Temelín při svém vzniku.
Řada WLABmz826
Vozy WLABmz826, číslované v intervalu 61 54 72-91, při testech značené WLABmee826, jsou řadou osobníchlůžkových vozů z vozového parku Českých drah určené pro vlaky kategorie EuroNight. Všech dvanáct vozů (001-012) bylo vyrobeno v letech 2006-2007 vagónkou Siemens Maribor ve Slovinsku. Vozy jsou shodné s řadou WLABmz173 dopravce Deutsche Bahn.
Technické informace
Jsou to klimatizované lůžkové vozy typu UIC-Z o délce 26 400 mm. Jejich nejvyšší povolená rychlost je 200 km/h, ale vzhledem k tomu že jejich skříň není tlakotěsná mohou v České republice dosahovat rychlosti jen do 160 km/h. Vozy mají podvozek SGP 400. Brzdová soustava je tvořena kotoučovou brzdou Knorr se třemi kotouči na každé nápravě. Pro nouzové brždění z vysokých rychlostí je na vozech nainstalována elektromagnetická kolejnicová brzda.
Vozy mají jeden pár předsuvných nástupních dveří ovládaných tlačítky. Na straně kde je chodbička mají vozy pouze šest oken, z nichž polovina je výklopných v horní pětině, zbylá jsou pevná, neotvíratelná. V každém oddíle je jedno okno výklopné v horní pětině.
Tyto vozy mají celkem dvanáct oddílů první a druhé třídy dohromady o 36 lůžkách.[2] Oddíly č. 6, 8 a 10 jsou kategorie deLuxe, mají vlastní WC a sprchu.[3] Do výbavy vozu patří kromě klimatizace i vakuové WC, sprchový kout a zásuvky 230 V.[2]
Zásobování vozů elektrickou energií je použit centrální zdroj energie. Vozy jsou osvětlené pomocí zářivek.[4] Vozy mají teplovzdušné topení.[2]
Nátěr
Nátěr je tmavě modrý po celé ploše se žlutými motivy znázorňující Velký vůz. Mimo to ještě každý vůz propaguje některou z památek UNESCO v České republice, konkrétně:[5]
- 001 - Historické centrum Prahy,
- 002 - Vila Tugendhat v Brně,
- 003 - Vesnická památková rezervace v Holašovicích,
- 004 - Lednicko-valtický areál,
- 005 - Arcibiskupský zámek Kroměříž,
- 006 - Historické centrum Českého Krumlova,
- 007 - Historické centrum Kutné Hory s kostelem sv. Barbory a s chrámem Nanebevzetí Panny Marie v Sedlci,
- 008 - Zámek v Litomyšli,
- 009 - Sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci,
- 010 - Poutní kostel svatého Jana Nepomuckého ve Ždáru nad Sázavou,
- 011 - Třebíč (Třebíčská židovská čtvrť a Bazilika svatého Prokopa),
- 012 - Historické centrum Telče.
Nověji je nátěr prováděn v modro-bílém korporátním stylu Českých drah od studia Najbrt.
Provoz
Vozy se nejčastěji vyskytují na nočních vlacích EuroNight mezi středoevropskými metropolemi. Často se střídají s vizuálně podobnými vozy WLABmee823. Kromě těchto destinací jezdí i na spojích do Hannoveru, Kodaně, Amsterdamu a Curychu