LEO EXPRESS
Leo Express Global a.s. (VKM: LE) je český železniční a autobusový dopravce, který od roku 2012 provozuje osobní železniční dopravu vlaky kategorie InterCity na tratích v Česku. Autobusy Leo Express do Krakova,Lvova, Varšavy, Vídně, Mnichova, Salzburgu, Drážďan nebo Mukačeva navazují na jízdní řády vlaků v Praze, Bohumíně a Košicích. V souladu se strategií Evropské komise propaguje Leo Express door to door koncept veřejné dopravy. Aktivně rozvíjí spolupráci s návaznými dopravními službami ve městech po své trase s cílem nabídnout cestujícím co nejsnazší návaznou dopravu z nádraží až do cílové destinace. Od roku 2017 převzala aktiva německého železničního dopravce Locomore.
Historie společnosti
Firma byla zapsána do obchodního rejstříku 8. ledna 2010 pod názvemARETUSA, a.s. jako firma zabývající se pronájmem nemovitostí, v březnu 2010 rozšířila svůj předmět činnosti o provozování drážní dopravy a 17. září 2010 byla přejmenována na RAPID Express a.s. a změnila sídlo v Praze-Žižkově, z Koněvovy 141 do Seifertovy 9. K 15. srpnu 2011 byla přejmenována na Leo Express a.s. Akcie jsou listinné na majitele. Původně byla jediným akcionářem PLATINUM RIVER, s.r.o., od 5. března 2010 do 4. května 2011 byla jediným akcionářem investiční společnostAAKON Capital s.r.o., stoprocentně vlastněná Leošem Novotným ml. K 10. březnu 2011 bylo zapsáno rozhodnutí jediného akcionáře zvýšit základní kapitál společnost ze 2 milionů Kč na 122,227 milionů Kč, přičemž veškeré nové akcie byly nabídnuty k upsání předem určenému zájemci, nizozemské společnosti RAPID Express B.V.[9] Společnost je nyní součástí skupiny LEO TRANSPORT N.V.[10] Do skupiny LEO TRANSPORT patřila ještě společnost LEO Pool, která měla zajišťovat leasing kolejových vozidel a kompletní servis s tím související, dále pak poradenská společnost LEO Consulting. Obě tyto společnosti byly k 1. 6. 2017 zrušeny s likvidací.[11][12] Na svém webu společnost tvrdí, že majitelem celé skupiny je Leoš Novotný mladší.[13]
Na konci prosince 2012 společnost oznámila, že do ní vstoupil jako minoritní akcionář internetový podnikatel Jakub Havrlant. Má se zabývat organizačními změnami a dohledem nad dalším směřováním obchodu a marketingu.[14] V prosinci Leo Express vstoupil na trh i s dluhopisy se slibovaným výnosem přes 8 %, z plánované emise v hodnotě 650 milionů Kč však udal jen málo přes 100 milionů Kč.[14][15]
Leoš Novotný ml., nar. 1985, vystudoval ekonomii a finance na University of Warwick a podle rozhovoru v E15 hovoří plynně sedmi jazyky včetně čínštiny aarabštiny,[16] v rozhovoru pro Českou televizi uvedl, že se tyto jazyky učí.[17] Od 4. srpna 2010 je také předsedou představenstva. Do 4. srpna 2010 byl předsedou dozorčí rady, tuto funkci nyní zastává jeho otec Ing. Leoš Novotný starší (nar. 1961), někdejší majitel většinového podílu v potravinářském koncernu Hamé.[18]
V srpnu 2017 Leo Express odkoupil německou železniční společnost Locomore, ta v květnu stejného roku skončila v insolvenci (pět měsíců po založení).[19] O společnost se ucházeli ještě další tři zájemci. Leo Express plánuje ve spolupráci s autobusovým dopravcem Flixbus znovuotevřít linku Berlín - Stuttgart.