Vlaky Eurocity
26.02.2020
Lokomotiva řady 371 ,,Bastard´´ na vlaku EC 172 Hungaria - Praha hlavní nádraží
Vlaky Eurocity spojují velká europská i naše česká města. Tyto vlaky jsou v jízdních řádech uvedeny pod zkratkou EC.
První vlaky EuroCity vyjeli roku 1987 a to hned 64 párových vlaků.
Aby vlak dostal označení EuroCity musí spňovat tyto kritéria:
- musí se jednat o vlak mezinárodní.
- vlak je řazen z vozů 1. a 2. třídy,
- ve vlaku musí být řazen jídelní vůz, do 500 km postačí bistrovůz
- vlak je skupinově řazen, tedy je řazen vůz nebo vozy 1. třídy, následně restaurační vůz a potom vozy 2. třídy
- vozy jsou různých typů, což znamená, že ve vlaku jsou řazeny jak vozy oddílové (tzv. kupé vozy), tak vozy velkoprostorové, ať už s leteckým uspořádáním nebo standardním uspořádáním sedadel proti sobě
- všechny vozy jsou klimatizované, což je podmínka, která není striktně dodržována především u východoevropských železnic, v Česku, na Slovensku a v západní Evropě bývá tato podmínka porušována již jen zřídka
- zastavuje pouze ve významných městech, což je další z kritérií, které je někdy porušováno
- nezastavuje na více než pět minut, ve výjimečných případech do 15 minut
- personál vlaku mluví více jazyky, z nichž jeden musí být angličtina, francouzština, němčina nebo italština
- písemné informace se poskytují ve více jazycích
- průměrná rychlost je vyšší než 90 km/h
- vlak jede přes den - začátek jízd po 6:00, příjezd do cíle před půlnocí, což je podmínka, která je dnes také někdy porušována (vlaky odjíždějí ještě před 6. ranní a dojíždí až po půlnoci)
Dalšími kritérii, která však nejsou specifikována, ale v současné době se dodržují u mnoha spojů, jsou:
- informační letáky, které informují cestujícího o jízdě vlaku, jsou k dispozici každému cestujícímu. V letáku jsou uvedeny veškeré zastávky vlaku a přípoje v těchto zastávkách
- přípojky PC: cestující může připojit svůj notebook k elektrické síti a pracovat během cesty.
- vakuové WC, neboli uzavřený systém WC, což znamená, že odpad z toalety je podtlakovým, přetlakovým nebo rovnotlakým systémem odveden do nádrže pod vlakem a v konečné stanici je z nádrže odpad vyčerpán; většinou dodržováno
- přeprava jízdních kol - u některých vlaků kategorie EuroCity jsou řazeny vozy, v nichž je umožněna přeprava jízdních kol. Většinou se to týká hlavně vlaků, které jedou z/do Německa a na nichž jsou provozovány vozy DB. U takových spojů je však povinností cestujících si pro kolo rezervovat místo, od jízdního řádu 2012 poskytují tuto službu také České dráhy
- přeprava invalidů na vozíku je většinou standardní záležitostí a bývá umožněna jak v 1., tak ve 2. vozové třídě
- místa pro rodiče s dětmi jsou většinou také běžnou záležitostí v mnoha spojích kategorie EC.