Vlaky Eurocity

26.02.2020
Lokomotiva řady 371 ,,Bastard´´ na vlaku EC 172 Hungaria - Praha hlavní nádraží
Lokomotiva řady 371 ,,Bastard´´ na vlaku EC 172 Hungaria - Praha hlavní nádraží

Vlaky Eurocity spojují velká europská i naše česká města. Tyto vlaky jsou v jízdních řádech uvedeny pod zkratkou EC.

První vlaky EuroCity vyjeli roku 1987 a to hned 64 párových vlaků.

Aby vlak dostal označení EuroCity musí spňovat tyto kritéria:

  • musí se jednat o vlak mezinárodní
  • vlak je řazen z vozů 1. a 2. třídy,
  • ve vlaku musí být řazen jídelní vůz, do 500 km postačí bistrovůz
  • vlak je skupinově řazen, tedy je řazen vůz nebo vozy 1. třídy, následně restaurační vůz a potom vozy 2. třídy
  • vozy jsou různých typů, což znamená, že ve vlaku jsou řazeny jak vozy oddílové (tzv. kupé vozy), tak vozy velkoprostorové, ať už s leteckým uspořádáním nebo standardním uspořádáním sedadel proti sobě
  • všechny vozy jsou klimatizované, což je podmínka, která není striktně dodržována především u východoevropských železnic, v Česku, na Slovensku a v západní Evropě bývá tato podmínka porušována již jen zřídka
  • zastavuje pouze ve významných městech, což je další z kritérií, které je někdy porušováno
  • nezastavuje na více než pět minut, ve výjimečných případech do 15 minut
  • personál vlaku mluví více jazyky, z nichž jeden musí být angličtina, francouzština, němčina nebo italština
  • písemné informace se poskytují ve více jazycích
  • průměrná rychlost je vyšší než 90 km/h
  • vlak jede přes den - začátek jízd po 6:00, příjezd do cíle před půlnocí, což je podmínka, která je dnes také někdy porušována (vlaky odjíždějí ještě před 6. ranní a dojíždí až po půlnoci)

Dalšími kritérii, která však nejsou specifikována, ale v současné době se dodržují u mnoha spojů, jsou:

  • informační letáky, které informují cestujícího o jízdě vlaku, jsou k dispozici každému cestujícímu. V letáku jsou uvedeny veškeré zastávky vlaku a přípoje v těchto zastávkách
  • přípojky PC: cestující může připojit svůj notebook k elektrické síti a pracovat během cesty. 
  • vakuové WC, neboli uzavřený systém WC, což znamená, že odpad z toalety je podtlakovým, přetlakovým nebo rovnotlakým systémem odveden do nádrže pod vlakem a v konečné stanici je z nádrže odpad vyčerpán; většinou dodržováno
  • přeprava jízdních kol - u některých vlaků kategorie EuroCity jsou řazeny vozy, v nichž je umožněna přeprava jízdních kol. Většinou se to týká hlavně vlaků, které jedou z/do Německa a na nichž jsou provozovány vozy DB. U takových spojů je však povinností cestujících si pro kolo rezervovat místo, od jízdního řádu 2012 poskytují tuto službu také České dráhy
  • přeprava invalidů na vozíku je většinou standardní záležitostí a bývá umožněna jak v 1., tak ve 2. vozové třídě
  • místa pro rodiče s dětmi jsou většinou také běžnou záležitostí v mnoha spojích kategorie EC.
Česká železnice
Všechna práva vyhrazena 2020 - Autor stránky: Jakub Dušek
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky